(…) Galerią Wilanowską nie nazywam długiego korytarza, ani przyległej sali zwanej ,,Muzeum“ nawet łącznie z „Galerią Krajobrazów“, ale moim zdaniem do Galerii Wilanowskiej zaliczamy wszystkie obrazy, znajdujące się w pałacu, których jest niezawodnie z górą 1000, chociaż kolejne numery sięgają tylko 945. Niektóre bowiem numery mają po kilkanaście portretów, (Jak rodzina Wiśniowieckich) a także Nr 638 skupia przeszło 30 miniatur; często zaś pojedyncze numery powtarzają się dwukrotnie lub trzykrotnie. Wziąwszy to pod uwagę, musimy przyjść do przekonania, że cała galeria wilanowska posiada przeszło tysiąc obrazów.
Obrazy te, w których połowa przeszło portretów, wielką mają cenę. Nie są to być może prace najznakomitszych, pierwszorzędnych artystów, ale wiele utworów stojących w małej odległości od pierwszorzędnych sił, a tak poszukiwanych i drogo płaconych obrazów. Mimo to obrazy te z wielkim lekceważeniem są traktowane; nie przypisuję tu winy nikomu, wina to tylko pojęć czasu, a że zawiązek Galerii Wilanowskiej sięga odległej epoki, przeto nic dziwnego, że obrazy nie mają odpowiedniego pomieszczenia.
Obecna Galeria, szczególnie ów wąski, wysoki korytarz nie nadaje się do pomieszczenia obrazów, z których część, wisząca na ścianie z oknami, pozbawiona zupełnie światła tak dalece, że aby pokazać piękny obraz „Porwanie Heleny“ trzeba go było umieścić na zawiasach. Cóż dopiero powiemy o dobrych, znakomicie wykończonych portretach i obrazach, rozwieszonych w korytarzach, na schodach źle oświetlonych, lub w klatkach schodowych.
Zwłaszcza cały korytarz Nr 40 na nim piętrze jest zawieszony dobrymi obrazami i ciekawymi bardzo portretami, toż samo gabineciki gościnne, w których, jak w głównej „Galerii“, brak światła odpowiedniego i nic dziwnego, gdyż w epoce zakładania Galerii Wilanowskiej oświetlenia z góry niestosowano. Wobec tego Galeria Wilanowskiej czeka na ładny, odpowiedni budynek, tym więcej, że wiele obrazów dobrego pędzla zawieszono często tak wysoko, że nie tylko zalet dobrej robót, ale nawet nic na obrazie rozróżnić niepodobna.
Drugim niezmiernie ważnym warunkiem będzie uporządkowanie galerii. Podział który znajdujemy u Skimborowicza, a zastosowany przez ś. p. Potockiego niema żadnego znaczenia, nie będziemy go też przytaczali. Galerię trzeba ułożyć podług czasu, aby widz mógł łatwo ocenić wzrost lub upadek malarstwa, rozwój jego, lub zastój, połączony z zmanierowaniem.
Portrety zaś rozwiesić wedle epoki i opatrzyć odpowiednimi podpisami.
Zawiązek Galerii Wilanowskiej sięga niezawodnie czasów króla Jana III; mimo to niewiele obrazów po Sobieskim pozostało, a to dla tego, że późniejsi właściciele wywozili je do swojej rezydencja.
Część tych pamiątek, dzięki zabiegom Potockich, powróciła następnie do Wilanowa i pomnożoną została nowymi zbiorami.
Za czasów Sobieskiego malarstwo miało w królu gorliwego opiekuna. W Warszawie wówczas bawili znakomici malarze owej epoki: Siemiganowski (Elenter), który wiele obrazów wykończył do kościołów warszawskich; Jerzy Elewers, bardzo dobrze zapisany w dziejach malarstwa, jako znakomity kolorzysta; Samuel Elewers. dzielnie szkicujący i wykończający najtrudniejsze roboty; Reisner, Altamonti, Klaudiusz Calotti, Antoni Chorli i inni, których nazwiska wpisano do pierwszorzędnych sił na polu malarstwa ówczesnego. Wszyscy ci artyści nosili nazwę nadwornych malarzy Jana III i niezawodnie wiele dla króla i dworu arcydzieł stworzyli, a po kościołach warszawskich znajduje się dużo ich obrazów.
Jak za króla Jana była urządzona Galeria mówiliśmy, wspominając o Galerii Pstrej skąd przeniesiono zupełnie obrazy—z których niewiele pozostało. Później podzielono galerię na 4 części:
- Gabinet przed galerią, (oznaczony na planie Nr 13)
- Galeria wielka (13);
- Muzeum (150);
- Galeria krajobrazów (15). Urządzenie tej galerii nastąpiło już po objęciu Wilanowa przez Potockich.
- Małą galerię i dwie większe za nią—założył Stanisław hr. Potocki; ostatnie skrzydło zostało rozszerzone za staraniem hr. Augusta i Aleksandry Potockich.
Spis obrazów całej tej galerii podajemy. Jest to, jak powiedzieliśmy na wstępie, jedyny dotąd spis kompletny obrazów wilanowskich podług inwentarza pałacowego, sprawdzonego na miejscu przeze mnie, o czym świadczą poczynione adnotacje. Gdzie który obraz znajduje się. oznaczają nadgłówki i numery, wykazujące pokój lub galerię, gdzie łatwo każdą rzecz odnaleźć. Umieszczone zaś obok znaki, złożone z liter, wyjaśniają do jakiej szkoły obraz należy i tak:
· —B.—Bolońska,
· —F.— Francuzka;
· —FI.— Flamandzka;
· —Flor.— Florencka;
· —H.— Holenderska;
· —Hisz.— Hiszpańska;
· —N.— Niemiecka;
· —SN.—Staroniemiecka;
· —Neap.— Neapolitańska;
· —R.— Rzymska;
· — Wł.— Włoska;
· —Wen.— Wenecka.
Galeria Wielka (I3a i I3b)
1 Portret Dygnitarza Weneckiego. W.
2 Rafael Mengs (Patrz Nr. 60) „Izmael“ (słaba rzecz). N.
3 Bonifacio ur. 1481 r. f 1553 „Najświętsza rodzina“. Wł.
4 Brackenburg Ryszard 1649 f 1702 r. H.
5 Zick Januariusz z Monachium 1734-1800 „Ofiarowanie Chrystusa“. N.
6 Łukasz Karnach 1472 f 1543 „Mieszczanka Holenderska“ (Patrz 94) N.
7 Szkoła Van Dycka: „Armida i Tankred“.
8 „Papież na tronie św. Augustyn i Piotr z Werony*.
9 „Madonna z dzieciątkiem“ obraz na drzewie. FI.
10 Korneliusz Schiit 1597 f 1675 belgijczyk należał do uczniów Rubensa, których historycy stawiają w pierwszym rzędzie. „Chrystus Pan przed Piłatem“. (Obraz na drzewie, po chodzi z galerii Ossolińskich). FI.
11 Jan Gassarel, zwany Mabuze vel Maubeuge „N. M. Panna“. FI.
12 Portret. FI.
13 Lukas Karnach 1472fl553 „Herodjada“.(p.6j N.
14 Portret (odpowiedni do Nr. 12). , FI.
15 Jan Holbein 1498fl554 malował Karola Śmiałego.
16 Van Vlict: kopia KrzysztofaAllorego „Judyta z głową Holofernesa“ (na blasze). FI.
17 Portret sławnego rzeźbiarza Baltazara. Wł.
18 Carnach Anibal. „Madona“ obraz malutki.
19 Bartłomiej Broyn portret Elektora Saskiego Jana Fryderyka; na obrazie rok 1537.
20 Girard Van der Mayr z Gandawy 1450 r. „Święci Pańscy cierpiący męczarnie“. FI.
21 Vigor Van Heeda 1660+1780 „Martwa natura”.
22 „Św. Franciszek Seraficki modlący się“. Hisz. 28
23 „Mężczyzna w stroju holenderskim z kielichem wina“.
24 Dawid Teniers (ojciec) 1528+1649 „Wnętrze kuchni“. H
25 „Kobieta przy pompie“. fi,
26 „Przestraszona“. Bd,
27 „Dwóch rycerzy w zbrojach“.
28 „Św. Jan“. Bol
29 „Zdjęcie z krzyża“. FI,
30 „Zalotnica“. H
31 Trzy figury na obrazie naśladowanie D. Teniersa — malowała Krystyna _ Dietrich 1712+1774. „Kuszenie pustelnika“, Św. Antoniego potwory w ludzkich postaciach. Obraz nie wielki.
32 Leonard da Vinci. „Głow7a apostoła z Wieczerzy Pańskiej“.
33 „Głowa Św. Pawła“.
34 Leonard da Vinci z wieczerzy pańskiej“.
35 Giowani Lanfranco 1581 f 1647. Św. Magdaleny “. Talent mierny, w kolorowaniu do jaskrawości, która potem przeszła w zmanierowanie.
36 Szkoła Rembranta „Głowa w turbanie“. H.
37 „Głowa kobiety młodej“. H.
38 „Głowa młodzieńca“. H.
39 Korneliusz Dusart 1665-1704 uczeń A. Ostade „Obraz z życia wiejskiego w Holandii“. N.
40 Korneliusz Dusart uczeń A. Ostade „Obraz z życia Holenderskiego“.
41 „Portret Damy Weneckiej w zielonej sukni“. W.
42 „Madonna z dzieciątkiem Jezus“. H.
43 Leander da Ponte (Bassano) ur. 1558 – 1623 „Obrzezanie Chrystusa Pana.“ W.
44 Frank Franciszek 1580fl642 „Biesiada Herodyjady“. H
45 Kopia z Titciana.,Portret kobiety Wenec.“ Wł.
46 „Portret kobiety“.
47 Szkoła Rubensa „Diogenes szukający ludzi wobec Aleksandra Macedońskiego“. F.
48 Gerarad Honhorst 1592fl660 Holender, osiadłszy później we Włoszech, gdzie otrzymał nazwę „Gerrardo della notte“, z powodu swoich tematów do obrazów, nadających się do oświetlenia nocnego.
1) „Chłopiec dmuchający na węgle“. H.
49 2) „Chłopiec dmuchający na pochodnie“
50 „Kobieta z kłębkiem niciu. H.
51 ,,Sąd ostateczny“. Szkoła kolońska; obraz staroniemiecki.
52 „Błazen niemiecki z chorągwią“, Obraz dobry.
53 Jakób Ribolini zm. 1557 „Najświętsza rodzina św .Józef i św. Franciszek“, obraz na drzewie.
54 Portret. W.
55 Laufranck „Kobieta karmi starca“. Cymon i córka“. ’ Wł.
56 Padouanino „Centaurus porywa nimfę“.
57 Von Borbieri „Anioł powołujący starca na sąd ostateczny“.
58 „Wieczerza Pańska“ (tegoż artysty N. 65) .S.N.
59 „Najśw. M Panna z Dziec. Jezus i Św. Janem“; obraz na drzewie. S. Wł.
60 Rafael Mangs 1728 f 1779 portret Papieża Klemensa XIV. Ganganelliego.
61 Jan Van Ballen 1611fl653 ,.Powrót polowania Dyanny.“ Zwierzęta na tym obrazie malował Von Kessel 1628 f 1679 r.
62 Przy fajeczce
63 „Muzyk”
64 Michał Van Musscher 1645fl705 „Portret dwojga małżeństwa“, obraz ciemny, pochodzi z galerii Czackich. P
65 „Ukrzyżowanie Chr. Pana“ obraz blademi farbami malowany. SN.
66 Kopia z Tycyjana „Głowa Chrystusa”. Wen. „Głowa w czapce czerwonej“.
68 „Portret kobiety“.
69 „Mężczyzna trzymający w ręku trupią głowę“.
70 „Małpy przebrane“.
71 „Zwiastowanie“. . S.N.
72 „Złożenie do grobu“ obraz mały. SN.
73 Abraham Van Den Tempel 1618f 1072 Portret męzczyzny. pf.
74 „Chrystus błogosławiący”. _ Medj.
75 Elżbieta Sirani 1638 – 1665 ,,Św. Heronim z Wenin“ Bol.
76 Wilhelm Keyzer 1647 – 1692 „Portret małżeństwa“.
77 Szkoła Rubensa „Titis kąpiąca Achillesa w Styksie“. pt
78 L. Carraci 1555 f 1014 „Złożenie do grobu“. Obraz ciemny ale dobrze malowany.
79 Piotr Breughel (Piekielny)—(syn) 1567fl025 zwiedzał Włochy, wyrobił odrębność swych malowideł przez obieranie przedmiotów w oświetleniach nocnych i ogniowych za co otrzymał przydomek „Piekielnego“. „Zburzenie Jerozolimy“ 13×75 — obrazek drobno wykończony, na małym obrazku tysiące figur. 22.
80 Dawid Teniers 1552 f 1649 „Scena zżycia domowego w Holandii“.
81 Samuel Hoffman 1591- 1649, uczeń Rubensa, Seneka umierający
82 Szkoła Van Dycka Męcz. Św. Sebastyjana“. FI.
83 D. D. Santroort: „Człowiek z rybą“ Szkoła holenderska VII w. FI.
84 Naśladowanie obrazu Dominichino „Ukaranie Nimfy Euchares“. Bol.
85 Jan Chrzciciel Greuz w. XVIII „Dziecko z winogronami “ z galerii Czackich.
86 Le Daux, kopia Greuza, z poprawkami mistrza Główka dziecka (z galerii Czackich).
87 Jordaens Jakób 1594 – 1678 „Tryumf Bachusa“. Obraz ten pochodzi ze zbiorów Stanisława Augusta o czym świadczy monogram króla umieszczony na ramie.
88 Szkoła Franciszeka Barbieri zwanego Guerci no da Cento 1590-1666 „Aniołowie płaczący nad Chrystusem Panem“. Bol.
89 Sebastyjan Bourdon 1616f 1671 „Przenajświętsza rodźina“.
90 Bartłomiej Van Der Helst 1613fl670 „Młoda dzieweczka w postaci Diany“ jest to portret nieznanej osobistości.
91 Szkoła Rubensa 159911641 „Najświętsza Maryja z dzieciątkiem Jezus“. FI.
92 Dziewczynka z owocami. FI.
93 Mirevelt Jan Michał „ Portret kobiecy“ (patrz 102).
94 Łukasz Karnache z 1533 r. „Lukrecyja nakryta welonem na czoło ze sztyletem w ręku. N.
95 Fryd. Barocio 1528-1612 „Zwiastowanie“. R.
96 „Zwiastowanie“
97 Elibieta Sirani 1638 f 1665 „Św. Magdalena pokutująca“ Bol.
98 Guido Reni 1575fl642 „Św. Fr. Seraficki“. Bol. “
99 J F. Penni zwany II Fattore 1488 – 1528 „N. M. Panna z Świętym Janem i Chrystusem Panem“.
100 P.P. Rubens „Rodzina Rubensa“. Krajobraz na tyra obrazie pędzla Van Udena. FI.
101 Kopia z Ferdyn. Bol. 1611fl681 „Józef przedstawiający Faraonowi ojca swego Jakóba“ (scena z biblii). H.
102 Mirevelt Jan Michał (patrz 93) „Małżeństwo” H.
103 Piotr Van Der Faes, zwany kawaler Lelly 1618fl680 „Kobieta z czworgiem dzieci” . A.
104 Kopia z Van Dycka Portret księcia na Bergu. FI.
105 Karol Maratti” 1625fl713 szkic „Narodzenie Pańskie“. R
106 Paweł Veronese Caglari 1525fl713 „N. Panna z Dzieciątkiem Jezus, Sw„ Józefem i Św. Janem“. Wen. Świetny koloryt obrazu i znakomity rysunek, co dosyć rządkiem było w połączeniu w szkole włoskiej.
107 Augustyn Carraci 1558fl601 „Zakonnik“. Bol.
108 Kopia z Velasqueza „Infantka Małgorzata“. Htsz.
109 Jan Chrzciciel Salvi, zwany Sasso Ferrato 1605fl685 „N. Panna z Dzieciątkiem Jezus“. Rz.
110 Kopia z obrazu Pawła Veronese „Uczta u Faryzeuszów“. Wen.
111 Franciszek Solimene 1657fl747 „Adam i Ewa w raju“ Aeap.
112 Michał Amerighi da Caravaggio 156911609 „Kobieta na wpół klęcząca“. Neap
113 Filip Lippi 1412 f 1469. „Najświętsza Panna z Dzieciątkiem“. , Hor.
114 Bernardino Luini ,,Św. Jan Chrzciciel“. A’led.
115 „Złożenie do Grobu Chrystusa Pana“ obraz na drzewie. FI.
116 Bartłomiej Schedone 1570fl615. „Najświętsza Panna z Chrystusem“. Parmazeńska
117bis. Franciszek Albani 1578f 1660 „N. Maryja P. piorąca bieliznę, aniołowie rozwieszają je na gałązkach“. Wen.
117 Franciszek da Ponte zwany Bassano zm. 1530 Papież Pius IV. Wen.
118 Jakób Robusti zwany Tintoretto 1512- 1594; „Apoteoza Senatora Weneckiego“. Artysta odznaczał się niepospolitą pewnością ręki w nakładaniu barw za jednym rzutem pędzla. Posiadał koloryt świetny.
119 Guido Reni 1575-1642 ,,Wyrżnięcie niewiniątek w Betleem“. Bol.
120 Baccio Bandinelli 1487 -1559, uczeń Michała Anioła, „Męczeństwo św. Wawrzyńca“, R.
121 Cima de Conegliano ur. 1480-1520. „Chrystus martwy na łonie Matki“. Wen.
122 Dominik Zampieri przezwany Dominichinem 1581-1641 „PolowanieDiany“. Obraz zepsuty przez złą restauracye. R.
123 Dominico Feti 1624fl699 „Nad książką“. R.
124 Fr. Albani I578jl660 ,.Św. Magdalena z aniołem“ Bol.
125 Guido Reni „Sybilla“ (Patrz 119). Bol.
126 Guido Reni „Król Salomon przyjmujący dary żydów do świątyni Jerozolimskiej.“ Boi
127 „Św Augustyn nad morzem“. Bol.
128 Jan von Orley f 1665 zwiedził wiochy i malował pod wpływem świeżo zmarłego Rafaela „Podniesienie krzyża ze zbawicielem“ (akwarela) malowany z brawurą gwaszem na papierze; obraz wyborny. FI,
129 Le Doux, kopia z Greuza (Patrz 136) „Główka młodej dziewczyny“. F.
130 Leander da Ponte zwany, Bassano 1558 – 1623 „Zdjęcie z krzyża“. Wł.
Artysta wyróżnia się dramatycznym układem, jaki nadawał swoim działom.
131 Mikołaj Poussin (patrz N. 148) „Męczeństwo św. Erazma“, oryginał znajduje się w pinakotece Watykańskiej. F.
132 Fryderik Fiori Baroche 1528fl612 „Chrystus Pan nad morzem“. R.
133 Jerzy Giorgone (Barbarelli) 1477y 1511 „Pasterze i nimfy” Wen.
Malarz zwracający się ku przyrodzie. Nikt przed Giorgione nie umiał tak pełnego blasku i tyle słonecznego namalować nieba, nikt nie malował tak głębokich cieniów zieloności; następcy jego tylko rozwinęli tę sztukę, każdy na swój sposób. On zostanie zawsze pierwszym.
134 Jan Chrzciciel Greuze 1727fl803. ,,Dziewczę siedzące z listem otwartym“, ma być podobną do Gertruty Komorwskiej. ) Obraz ten miał swoją legendę. Szczęsny Potocki, bawiąc w Paryżu znalazł u artysty obraz nie dokończony. Ponieważ rysy dziewczęcia przypominały Gertrudą Komorowską, przeto Potocki zamówił go sobie. Przywieziony do Wilanowa, uchodził za portret nieszczęśliwej, która stała się, z pewnemi odmianami, postacią poematu Malczewskiego „Marya“.
135 Benedetto da Coda 1 1520 ,,Najświęt. Maryja z dzieciątkiem Jezus, Św. Janem, Św. Augustem i Sebastjanem“. Wen. Obraz lepszy od Cimy; w rysunku znajdujemy piękne zaokrąglenie, w kolorycie siła, soczystość i barwność, przymioty wenecjan przy spokoju i niejakiej jeszcze sztywności w układzie.
186 Panna Le Daux Kopia z Greuze „Główka dziewczynki“. _ Jp,
137 Corregio „Głowa Św. Sebastyjana“. Wł.
138 Niewiadomy artysta „Uczony“. Wen.
139 Jan Chrzciciel Salvi (Patrz 109, Sasso Ferrato) „Najświętsza Panna modląca się“. W.
140 Antoni Gonzales Velasquez 1729f 1793 „Głowa papieża“. Flisz
141 Bartłomiej Sididone 1570 f 1615 „Św. Jan z krzyżem w ręku“. Med.
142 Piotra Vannucchi Andrea del Sarto 1488 – 1530 „Święty Jan z barankiem“. Flor.
Piotr był Florentczykiem, którego nieszczęśliwe koleje prześladowały za życia z niemałą szkodą dla sztuki. Pracował on wiele i szybko, a zatem mniej dokładnie i niedbale, skąd też wielka jego liczba obrazów, mniejszych zwłaszcza nie może dać wyobrażenia o doskonałości, jaką odznaczają się znakomite jego prace zwłaszcza freski.
143 Heronim z Treviso (młodszy) zwany Penachi
1508fl544) „Najświętsza Panna z dzieciątkiem w obłokach i z dwoma aniołami trzy mającemi koronę, niżej Św. Heronim i Św. Katarzyna, w głębi widok miasta Trewizy“.
144 Jakób Dalti N. M. Panna z Panem Jezusem św. Janem i świętym Sebastyjanem. Wen
145 Andre del Sarto „Familja święta“. Flor.
146 Franciszek Penni zwany ił Fattore 1488fl528
„Najświętsza Panna z dzieciątkiem Jezus i św. Janem“ obraz duży. Rzym.
147 Anibal Carraci „Familja święta“. Bol.
148 Mikołaj Pousin 1594fl665 francuz „Znalezienie Mojżesza“, jest to znana kompozycja Mikołaja, później rytowana na miedzi. Obrazek niniejszy musiał stanowić pierwszy szkic do tej kompozycji.
149 „Święty Józef przy pracy“.
150 Niewiadomego artysty Kopia Madonny Rafaela z dodaniem Anioła i kardynała Bembo. R.
Kopię zepsuł koloryt karmazynowych barw sukni N. Panny i ciało użyciem cynobru. Anioł sztywny i niezgrabny.
151 Carlo Dolce 1616 f 1680 Florenczyk „Św.Jan“; obraz wyborny. Bol.
152 Karol Maratti 1625fl713 ,,N. M. Panna z dzieciątkiem Jezus na kuli Ziemskiej“. W.
153 „N. M. Panna z św. Janem i P. Jezusem“. Med.
154 „N. M. Panna“. N.
155 Wilhelm Van Mieris 1662 – 1747 „Kobieta śpiąca“. H.
156 „Tryumf Bachusa“. F.
157 „Zaręczyny Św. Katarzyny“. Wł.
158 Franciszek Rossi zwany Śalyiatino 1510-1563 „Najśw. M. P. z Dziec. Jezus i Św. Janem“. Flor.
159 August Carraci 1558fl606 „Głowa męzka“. Bol.
160 „Św. Barbara“. Wł.
161 „Św. Sebastyjan“. Bol.
162 „Św. Heronim na puszczy“, obraz malowany na blasze. Flam.
163 Kopia z Dominichino „Ukaranie Nimfy Eu chares“. Włos.
164 Strobeth 1635 r. „Portret młodzieńca w bogatym stroju“.
165 Kopia z Coregio „Zaręczyny św. Katarzyny“.
Parmaz.
166 „Głowa starca“
167 „Głowa starca“.
168 Scena z życia Holenderskiego „Przy Uczcie“.
169 „Jawnogrzesznica przed Chrystusem“. Wen.
170 „Głowa mężczyzny“.
171 „Głowa starca“.
172 „Na koniu“. Flam.
173 Kopia z Dominichino „Pod osłoną Anioła“. Bol.
174 Kopia z Van Dycka. „Koronowanie Chrystusa“. FI.
175 „Portret mężczyzny w stroju Hiszpańskim“— znakomicie malowany. FI.
176 Julio Campi 1500 – 1572„Florazkupidynem“.Wł.
177 „Portret mężczyzny w stroju hispańskim“. FI.
178 Szkoła Rubensa „Nimfy“ obraz duży. FI.
179 Łukasz Giordano 1632 i 1705, inaczej zwany Fapresto (co oznacza spiesz się) „Habakuk porwany przez Anioła“. Neap.
180 Filip de Champagne 1602 t 1674, uczeń Mikołaja Poussina. Portret księcia de Bouillon starszego brata Tureniusza.
181 „Madonna z Św. Janem i Dziec. Jezus“. WL
182 Kopia Dominichino „Uranja“, obraz duży.
183 Łukasz Cambiosso 1527 f 1585 „Pocałunek Amora“. WL
184 Portret Moretisa. FI.
185 Łukasz Combiosso „Portret kobiety“. WL
186 Franciszek Casanowa 1727 f 1805 „Szwedzki Jeździec”.
187 Guido Reni „Porwanie Heleny“ (Patrz 119) obraz duży. Wł
Porwanie Heleny nosi wszystkie cechy mistrza; ruch, życie rysunek poprawny malowanie śmiałe, przy pewnem zaniedbaniu szczegółów.
188 „Flamandczyk z fajeczką“. FI
189 Naśladowanie Dominichina „Jezus przywołujący rybaków“. Bol.
190 Naśladowaaie Dominichina „Abraham przyjmujący trzech aniołów“. Bol.
191 Karol Cigniani 1628 i* 1719 „Matka z dziećmi“, niewielki, ale dobry obraz.
192 Dzieciaki przedstawiające lato“.
193 „Dzieciaki przedstawiające zimę“.
194 Jordaens Jakób (patrz 87) „Narodzenie Bachusa“, obraz mniejszej wartości, niż inne tego artysty.
195 „N. M. P z Chrystusem i całą swoją familją“.
196 „Lukrecyja“.
197 „Żydówka Amsterdamska“. Hol.
198 Chrystian Gustaw Dietrich 1712 f 1774 „Lascar chrzczący Indian“.
199 Pompeo Battoni (patrz 213). „Święty Józef z Chrystusem Panem“.
Galeria „Muzeum” zwana (15 a).
200 Antoni lempesta (1555fl630) „Krajobraz nocy“, szkoła włoska.
201 „Starzec w zwoju“. Hol.
202 Wojniakowski Kazimierz 1772 – 1812, uczeń Bacciarellego malował „Świętą Magdalenę“. Wojniakowski artysta to duży, malował dobrze i z niezwykłą siłą kolorytu.
203 Viviani Antoni wymalował budowle Piazza del Popolo. Figury na tym obrazie są pędzla Piotra Van Bloemen, zwanego Standaert 1658fl713. „Wjazd Radziwiłła; posła Sobieskiego, do Rzymu po odsieczy Wiedeńskiej.
204 „Portret mężczyzny“. Hol.
205 Jan Franciszek Grimaldi, zwany Bolognese (patrz 301 i 207) „Krajobraz widziany przez arkady skal“.
206 Jan Fran. Casanowa 1727fl805. „Bitwa“. Wł.
207 Jan Franciszek Grimaldi, zwany Bolognese (1606 f 1668) Krajobraz (patrz 205 i bOl). Bol.
208 „Nawiedzenie N. Maryi Panny“.
209 Podług Poussina , Chrzest Chrystusa“. F.
210 „Najświętsza Rodzina“ (mały). Wł.
211 „Wenus z amorkiem“ (mały). Wł.
212 „Głowa Starca“ (mały).
213 Pompeo Battoni 1708 – 1787 „Budownictwo, rzeźba i malarstwo“. Wł
214 Pompeo Battoni 1708 – 1787 na obrazie przed stawia uosobienie poezji „Apollo czyta utwór“.
215 „Ągara w pustyni“ (na blasze).
216 „Św. Paweł“ (na biasze).
217 Bon Boullougne 1649fl717 „Eneasz spotykający Andromakę“. F.
218 Dominik Cerrini di Perugia 1609 f 1681. „Judyta pokazuje głowę Holofernesa ludowi Izraelskiemu“. WL
219 Kopia z Poussina „Pasterze arkadyjscy“. F.
220 Le Sucur Filip 1648 „Widzenie Achaba11. F
221 Le Sucur Eustachy 1617 – 1655 „Portret mnicha w białym kapturze“. F.
222 Bogiń „Narodzenie Chrystusa“.
223 Jakób Ámiconi vel Amigoni 1675 – 1752 był na dworze Bawarskim, Angielskim i Hiszpańskim „Dzieciątko Jezus śpiące“. W.
224 Bon. Boullougne 1649 – 1717 „Aleksander u wyroczni Delfickiej F.
225 Mosquito „Dzieci z owocami“. FI.
226 Piotr Van der Faés zwany Lelly 1618 – 1680 „Portret kobiety“. N.
227 Wyk. Tomasz (1616 f 1686 r.) „Scena z Boskiej komedii Dantego“. FI.
228 Kopia Van Dycka. „Miłość macierzyńska“.
229 Benedykt Castiglione, zw. Grecheto 1616 – 1670 „Podróż patryarchi“. WL
230 Benedykt Castiglione, zwany Grecheto„ Jakób Wł.
231 A. Carrache „Samarytanka przy studni“, Wł.
232 Jan Henryk Ross 1631 fl685 „Pasterz z trzodą“. H.
233 Jan Breughel 1568f 1622 zwany Aksamitny, | malował krajobraz; Henryk Ballen 1560 – 1832 figury. Obraz ten stanowi dekę od fortepianu, dar Cesarzowej—żony Leopolda Maryi Kazimierze po obronie Wiednia. FI.
234 „Dzieci króla Angielskiego Karola Igo“. FI.
235 „Kobieta mocząca nogi“. FI.
236 Van Houten (1649) „Młodzieniec, grający na skrzypcach“.
237 „Szewc“. FI.
238 Piotr Van Bloemenzwany Sandaut (1658 – 1713.) „Scena obozowa“. FI.
239 Karol Le Brun 1619 f 1690 „Wniebowzięcie N. Maryi Panny“. FI.
235 „Kobieta mocząca nogi“. FI.
236 Van Houten (1649) „Młodzieniec, grający na skrzypcach“.
237 „Szewc“. FI.
238 Piotr Van Bloemenzwany Sandaut (1658 – 1713.) „Scena obozowa“. FI.
239 Karol Le Brun 1619 f 1690 „Wniebowzięcie N. Maryi Panny“. FI.
240 Kopia nieznanugo artysty z Titiana „Wenera z Amorkiem“.
241 Fr. Albani 1578 – 1630 „Najświętsza familja w krajobrazie z aniołkami“.
242 Klaudiusz Józef Vernet 1714 f 1789 krajobraz „Przy księżycu“ (patrz Nr. 383 i 389). F.
243 Franciszek Algierini 1587fl663 „Bitwa“ na blasze. Wł.
244 „na blasze”
245 Jan Chrzciciel Tiepolo 1692 – 1770 „Wyjątek z życia św. Rocha“ kopia obrazu Schidone w muzeum Borbońskiem. Wen.
246 „Czas wykrywający prawdę“. Wen.
247 „N. M. Panna z Chrystusem i Św. Janem“. F.
248 „Widok morski“.
249 „Na Łodzi“.
250 „Scena z życia Holenderskiego“.
251 „Chrystus w grobie“. Wł.
252 „Kleopatra u nóg Juliusza Cezara“.
253 Szkoła Tytiana „Wenus z gołąbkiem“. „Leda“. Wen.
255 „Herkules“. Wen.
256 „Najświętsza Panna z Chrystusem“. Wł.
257 „Starzec“.
258 Podług Murilla „Dwóch chłopów jedzących winogrona“.
259 „Łowca szczurów“. FI.
260 „Portret w stroju Hiszpańskim“. FI.
261 „Głowa starca“.
262 Casanova, Kopia Strozzi „Dawid z głową Goliata“. Wł.
263 Kopia z Andrzeja Sacchi 1598 – 1661 „Sen Św. Brunona“; oryginał znajduje się w galerii Watykańskiej. li.
264 „Ucieczka“. W.
265 Kopia Poelemburga „Rodzina święta w ucieczce do Egiptu“.
266 Szymon Cantorini, zwany de Pesaro 1612 – 1648 „Najświętsza Panna z Chrystusem i Aniołem“. ” Wł.
267 Mikołaj Brauer 1767f 1820 ..Wnętrze karczmy z chłopami palącymi fajki“. Hol.
268 Kopia z Van Dycka. „Młodzieniec zlistem“. FI.
269 Jan Jerzy Didrich 1684 t 1752 „Chrystus między doktorami“, N.
270 „Karzeł z psami“.
271 Rafael Mengs (Patrz 60) „Portret kapucyna“ N.
272 Marek Antoni Franceschini 164811729 „Lot z córkami“. Wł.
273 Jan Wilhelm Franek 1550 f 1642, „Noe z familją idący do Arki“. H.
274 Paweł Stevenson, zwany Palamede 1607 – 1638 „Rozstrzelanie zbiega z milicji holenderskiej“. , Neap.
275 Kopia z Łukasza Giordano „Tarkwiniusz z Lukrecją“. Wł.
276 „Wenera wiążąca oczy bożkom“.
277 „Dawid z głową Goliata“ Nenp.
278 „Pasterze hołd składający w Betleem“. W.
279 Jakób Curtois zwany, Bourgiugnon 1621 – 1676 „Bitwa“. F.
280 Guerchino, podług S. F. Barbieri „Alegoria nocy“. Bol.
281 Gerard Seghers 1589 f 1651 ,,Zabawa przy świetle“.
282 „Pijany muzyk holenderski“.
283 Wilhelm Van Bemmel 16301 1708 „Krajobraz“. _ H.
284 Dyrdych „Kopia Św. Magdaleny“—Corregio.
285 „Wnętrze pokoju malarza“.
286 Wilhelm Van Bemmel + 1708 „Krajobraz“. H.
287 Moxse Valentin 1600 f 1632 „Święty Łukasz Ewangielista“. Fr.
288 „Święta Katarzyna“.
289 „Trzech królów przynoszących dary“ N.
290 Jakób Stella (1596 + 1647) „Wniebowzięcie N. Maryi Panny“. F.
291 „Leda“ (na blasze).
292 „Centaurus porywający nimfę“.
293 Karol Dujardin 1635 + 1678 „Szatan wśród tłumów“. H.
Galeria krajobrazów (15 b)
294 Kopia Poussina „Okolica włoska“.
295 Teabald Michau 1676 – 1769 „Kiermasz“. FI.
296 Wouwerman „Scena obozowa“. H.
297 Van der Does „Wnętrze folwarku Holenderskiego“. H.
298 Jan Van Breda 1683 – 1750 „Powrót z łowów“ Fl.
299 Gaspard Van Witteli „Krajobraz“. Fl.
300 Antoni Fran Van der Meulen 1634 – 1696 „Polowanie“ Bol.
301 Jan Franciszek Grimaldi zwany Bolognes 1606 – 1680 Chrzest Św. Jana“, najlepszy jego obraz“.
302 Piotr Wouwerman 1625 – 1683 „Obóz“. H. Obydwaj bracia byli znakomitymi malarzami. Piotr odznaczał się wielką śmiałością Filip bardziej drobiazgowym wykończeniem. Obydwaj celowali w malowaniu koni, szczególnie łaciastych i siwych, tak że po nich najłatwiej można rozróżnić ich obrazy.
303 Albert Cuyp (1606) „Stado na łące“. H.
304 „Scena przy kuźni“.
305 Gaspard van Vitteli 1647 – 1736 „Krajobraz z widokiem na pałac“. H.
306 Bonawentura Peeters 1614 11671 „Widok morski“. H
307 Andrzej Lucatelli 1696 – 1741 „Krajobraz“. (patrz 322, 326,328,381, 387, 390, 402 i 404. Wł.
308 „Polowanie na dziki“. FI.
309 Salvator Rosa 1615 – 1673, malował krajobrazy dzikie, skaliste. „Skały“. Wł.
310 „Krajobraz“.
311 „Polowanie na bawoły“.
312 Salvator Rosa (patrz Nr. 309) „Krajobraz“.
313 „Krajobraz z Chrystusem i Samarytanką“ Bot.
314 Naśladow. Poussina „Krajobraz z figurami“ Fr.
315 „Krajobraz”. F.
316 Feliks Meyer 1653 – 1713 „Scena przy karczmie“. N.
317 Daniel Chodowiecki 1726 – 1801 „Zabawa w pośród parku“.
318 „Bitwa nad rzeką“. Wł.
319 „Widok miasta Holenderskiego“. H.
320 Albert Cuyp „Mężczyzna i kobieta konno“ H.
321 „Krajobraz z postaciami mitologicznymi“, h.
322 Andrzej Lucatelli 1696 – 1741 „Krajobraz“. Wł.
323 „Krajobraz“.
324 Dawid Temers ojciec 1582 – 1649 ,,W jaskini“ (obraz na blasze).
325 W rodzaju Van Ostada „Pzy karczmie“ FI.
326 Andrzej Lucatelli „Krajobraz“.
327 Salvator Rose (patrz. Nr. 309 i 312) Neap.
328 Andrzej Lucatelli „Krajobraz“, (patrz Nr. 307)
329 Filip Wouwerman 1620 – 1668 „Łowcy przed kuźnią“ H.
330 „Krajobraz“ Fr.
331 Jakób Stella 1596 i 1647 „Najświętsza Panna z Aniołem“.
332 Albert Klomp 1632 „Krowy i owce“ H.
333 „Okolica skalista“.
334 Gaspar Poussin „Krajobrazy historyczne“ nazwane dla tego, że wśród pejzażu rozgrywa się scena historyczna, lub z pisma świętego. Wł.
335 Piotr Van Regemorter 1755 1830 „Krowy na łące“ H.
336 „Męczeństwo św. Szczepana“ malowane na alabastrze Wł.
337 „Krajobraz“.
338 Salvator Rosa „Okolica skalista“ Seap.
339 „Widok morski“ Neap.
340 Korneliusz Pocbuburg, zwany di Brosco 1586 – 1660 „Ruiny“ Hol.
341 Anibal Caraci 1560 – 1609 „Abraham przyjmujący Aniołów“.
342 Anibal Caraci „Chrystus Pan z Samarytanką u studni“.
343 „Święty Jan na puszczy“ Bol.
344 Gabriel Donat Ambroży de Griinau (1742) „Sala wielka, obwieszona obrazkami, na których przedstawione życie Ś. Jana Nepomucena“; obraz darowany Maryi Józefinie, żonie króla polskiego Augusta III N.
345 Salomon Ruisdael 1613 – 1670 „Krajobraz“. H.
346 „Krajobraz“.
347 „Jan Chrzciciel Weenint starszy 1621 – 1660 „Ruiny w pobliżu portu“ H.
348 Jan Asslyn 1610 – 1660 „Grobowiec“ H.
349 Henryk Van Steenwyk około 1589 r. „Wnętrze kościoła Jezuickiego w Anwerpii“ H.
350 Naśladowanie Bourgiugnione „Bitwa“ H.
351 Jan Van Gogen 1596 – 1666 „Krajobraz“ H.
352 Ruisdael Jakób 1635 – 1681 „Krajobraz lesisty z wodospadem.“ Fl.
353 Petitot „Pont Neuve“ w Paryżu.
354 Joanna Both 1610 – 1650 „Wśród lasu“ FI.
355 Bellotto Canale zwany Canaletto 1697 – 1768 „Plac św. Marka w Wenecji“ W.
356 Adam Pynacke 1620 – 1675 „Krajobraz“. H.
357 Wilhelm Van der Veld 1610 – 1693 „Wybrzeże morskie“. H.
358 Jan Glauber 1649 – 1726 r. „Krajobraz w słońcu“
359 Jan Franciszek Ermels obraz“
360 „Krajobraz“.
361 Calot „Miasto“.
362 Jan Paweł Panini 1691 – 1764 „Rzeźbiarz pracujący w ruinach“ R.
363 „Scena z życia Holenderskiego
364 Wawrzyniec Rugendas 1775 – 1826 „Bitwa“ obraz na blasze N.
365 Wawrzyniec Rugendas 1775 – 1826 „Bitwa“ obraz na blasze N.
366 „Port“ (na blasze).
367 „Dziewcze z kozami”
368 „Bitwa“ (na blasze).
369 „Krajobraz”
370 „Krajobraz”
371 „Bitwa”
372 „Scena obozowa“ (na blasze).
373 „Bitwa“ (na blasze).
374 „Port“ (na blasze).
375 „Krowy na pastwisku“.
376 „Rozbójnicy“ (na blasze). .
377 Naśladow. Klaudiusza Lorrain „Port morski“.
378 Andrzej Lucatelli 1697 – 1741 „Pasterze w polu” Wł.
379 Bernardino Canaletti 1724 – 1780 „Widok Drezna“ (patrz Nr. 391).
380 G. Poussin „Krajobraz“.
381 Andrzej Lucatelli „Krajobraz“ (patrz Nr. 307).
382 „Bitwa“. J
383 Klaudiusz Józef Vernet „Krajobraz“, (patrz Nr. 242). F.
384 Herman Svanfeld 1620 – 1690 „Duży krajobraz“ H.
385 G. Poussin „Krajobraz“ F.
386 „Port“
387 Andrzej Lucatelli „Krajobraz“ (patrz Nr. 307) W.
388 „Bitwa“ . F.
389 K. I. Vernet „Krajobraz widzimy, przez skały“ (patrz Nr. 242).
390 Andzej Lucatelli „Krajobraz“ (patrz 307) Wł.
391 Bernardino Canaletti (parz Nr. 379) „Widok tarasu Briihla w Dreźnie“ Wł.
392 Juljusz Carpioni 1611 – 1674 „Sceny mitologiczne“ Wen.
393 Filip Lutherburg 1740 – 1774. „Na pastwisku
394 Jul. Carpioni 1611 – 1674 .Mitologiczny“ Wen.
395 Mikołaj Poussin ,,Tryumf Rzymski“ Wen.
396 Michał Anioł Cirianini, nazwany des Bembochades 1602 – 1660 „Rozbójnicy w jaskini“ R.
397 ,,Krajobraz“ FI.
398 Ruisdael Jakób 1635 – 1681 „Widok lasu“.
399 Piotr Brenghel (młodszy) Piekielnym zwany 1567 – 1625 FI.
400 Kacper Poussin (patrz Nr. 334) „Widok Ville d’Este w Tivolli krajobrazy historyczne“ F.
401 Kacper Poussin „Widok Świątyni Sybilli w Tivolli“
402 Andrzej Lucatelli (patrz Nr 307) , .Krajobraz“ Wł.
403 „Widok morski“.
404 Andrzej Lucatelli (patrz 307) „Krajobraz“ Wł.
Gabinet (37 c)
405 Piotr Liberi 1605 f 1687 „Trzy gracje z amorkiem w obłokach“ Wł.
406 Piotr Liberi „Dianna z Nimfami“ Wł.
Pokój sypialny (37 b)
407 Jan Franciszek Van Bloemen, zwany Orrizonte 1656 – 1740 „Krajobraz“ FI.
408 Franc Fidanza (XVIII w) „Brzeg morza“ Wł.
409 „Rybacy nad morzem“.
410 „Fura siana“. Fr.
411 „Obrazek mitologiczny“
412 Chrystian Gustaw Ditrich, zwany Ditrici 1712 – 1774 „Widok na piramidy Ninusa“ N.
413 Andrea Lucatelli 1696 – 1741 „Nimfy“ Wł.
414 Montepersa „Skały nadmorskie“.
415 J. Fr. Van Bloemen 1656 – 1740 ,.Krajobraz“ FI.
416 Jan Regnier de Vries (1657) „Stary budynek*H.
417 „Narodzenie Chrystusa Pana“.
418 Monteperse „Widok morza“.
419 Jan Franciszek Van Bloemen zwany Orrizonte 1656 – 1740 „Krajobraz”
420 Jan Regnier de Vries (1657) „Stary budynek“ H.
421 Jul. Romain „Najświętsza Panna, Pan Jezus i Św. Jan“. Wł.
422 „Widzenie Św. Franciszka“ Wł.
423 Carlo Dolci „Narodzenie Chrystusa“.
Pokój karmazynowy (37 a)
424 Kamili Ricci 1580 – 1618 „Wodospad“ Wł.
425 Według Corregia „Najświętsza Marya Panna. Pan Jezus i Św. Jan“.
426 „Widok morski“.
427 Kopia Corregia „Św. Magdalena“.
428 „Bitwa“.
429 „Krajobraz“.
430 „Krajobraz“.
431 Kamil Ricci (patrz Nr. 424) „Krajobraz“. 43P«Kokular „Najświętsza rodzina“. .
432 „Handel rybami“.
432 Ws Weronika Franchi, uczennica Elżbiety Sinari „Św. Jan Chrzciciel“ Bol.
Schody żelazne (39)
433 „Valentin „Muzykanci“.
434 „Widok morskiu.
435 „Jarmark”.
436 „Ruiny“.
437 „Urąganie żony Joba” Wł.
438 „Okręt na morzu“.
439 Montepersa „Wybrzeże morskie“.
440 G. Fahlerantz 1648 – 1753 „Wodospad“ FI.
441 „Handel ryb“ FI.
442 „Tankred i Armida“ Wł.
443 Montepers „Krajobraz“.
444 Fr. Silvestre „Bitwa centaurów z figurami“ Fr.
445 „Pastel z czasów Stanisława Augusta“.
446 „Ruiny“
447 „Zachód“ krajobraz.
448 Mengs „Apoteoza“.
449 Montepersa „Wybrzeże morskie“.
450 „Konie na podwórzu“ H.
451 Aires „Krajobraz“.
452 „Tryumf“.
453 Piotr Testa 1617 – 1650 „Bahanalie“.
454 Aires „Wodospad“.
455 „Krajobraz“.
456 Montepersa „Wybrzeże morskie“.
457 Andrzej Lucatelli 1696 – 1741 „Krajobraz“
458 Kopia z Tintoreto „Święty Roch, odwiedzający chorych na dżumę“.
459 „Scena z mitologii“.
460 „Starzec z złożonymi rękoma“.
461 Kopia z Rubensa „Sąd Salomona“—z alabastru
462 „Obraz mitologiczny“.
463 „Alegorja Historyi“.
464 Montepersa „Piramida“.
465 „Most i wieża w ruinach“.
466 „Alegorja Poezyi“.
467 Montepersa „Krajobraz“.
468 „Głowa kobiety w kryzie“.
469 „Mężczyzna z orderem“.
470 „Głowa mężczyzny“ (odpow. do Nr. 468).
471 „Żebrak“.
472 „Baba, robiąca pończochę“.
473 „Polka w stroju tureckim, nieznana z nazwiska, Portret z turnieju odbytego w Wilanowie za czasów Augusta III.
474 „Orzelska“.
475 Portret jednego z Szembeków, ale niewierny
Aleksandra czy Antoniego; trzyma on popiersie Augusta III r. 1743 rok.
476 „Karun Bey, poseł turecki za czasów Stanisława Augusta“.
477 „Uczony niemiecki i chłopak“.
478 „Wenecjanin“.
479 „Dygnitarz wenecki”.
480 „Amorek z kwiatami“.
480 „Amorek z łukiem“.
481 Bernard Restoud „Portret własny“.
482 Portret malarza Jearan’a.
483 Portret franc. w zbroi z czasów Ludwika XIV.
484 Kajetan Muratowicz.
485 Podług Rubensa „Walka z tygrysami i lwami“.
486 Portret Franciszka Ferdynanda.
487 „Krajobraz angielski“.
488 Portret Dumonta.
489 ,,Krajobraz angielski“.
490 Portret Collin de Vermont’a.
491 „Stary rzeźbiarz przy pracy“.
492 Portret Natoine, Kawalera orderu św. Michała.
493 Portret Franciszka Boucher.
494 William Ferguson 1610 „Bażanty“ An.
495 „Zwierzyna zabita“,
496 Adrjanna de Gryff wiek XVII „Zając i ptactwo“ FI
497 Thierry D. Mass 1656 „Martwa natura“ Hol.
498 „Trzy kanarki“.
499 Wilhelm Mikołaj Heda 1594 „Paw i bitwa kogutów“ H.
500 „Drób“.
501 Thierry de Mass 1656 „Bażant i zielska w krajobrazie“.
502 „Drób“.
503 Jan Dawid de Heem 1600 – 1674 „Martwa natura“ H.
504 Abraham Mignon 1639 „Martwa natura i ptaszęta“ H.
505 „Kwiaty i zielska z motylami w krajobrazie“ H.
506 Dan Segers 1590 – 1660 „Bukiet kwiatów“ FI.
507 Abraham Mignon 1639 „Kwiaty i papuga“ H.
508 „Kogut i kury“ FI.
509 G. Boltzen kopiował z galerii rzymskiej Corsinich wnuczkę Jana III Marję Klementynę.
510 G. Boltzen kopiował męża Marji Klementyny wnuczki Sobieskiego—Jerzego Szuarta.
511 Franciszek Silvestre Obraz mitologiczny, „Wenera na morzu unoszona, przez delfinów“ F.
512 Portret w wieku dziecięcym Królewicza Aleksandra Sobieskiego; urodź, w Gdańsku 1677 zm. w Rzymie bezżenny 19 Listopada 1714 r. W stroju rzymskim.
513 „Rodzina Sobieskiego”
514 „Jan III Sobieski, król polski, w stroju koronacyjnym. (2 Luty 1676 r.)
515 Portret Kardynała Teodora Denhoffa, biskupa Cerenateńskiego, urodzonego 1653, syna chrzestnego Jana Kazimierza.
516 „Marja Kazimiera w stroju koronacyjnym“.
517 Silvestre „Taniec nimf i satyrów“
517 Silvestre „Bahandki tańczące z Satyrem“.
518 CiroFerri „Tryumf Jana III pod Wiedniem“.
519 Piotr Mignard portret Maryi, Anny, Krystyny, Wiktoryi, Żony Delfina, wnuczki Sobieskiego
520 Jakób Sobieski urodź. 2 Listopada 1667 r. zm. 19 Grudnia 1737 r.
521 Portret córki króla Jana III, Teresy Kunegundy, żony Elektora Bawarskiego, zmarłej w Wenecji 10 Marca 1730 r.
522 „Portret króla Jana III, pastelowy, odznaczający się wyborną podobizną, Kopia z obrazu będącego niegdyś w klasztorze Ojców Kapucynów w Warszawie. W liście do gwardjana pisze królewicz Jakób, że ten portret jest najpodobniejszy. Kopiował go Holewicz, krakowianin, 1850 roku; oryginał zaginął.
523 Silvestre „Wenera, Mars i Amorki“.
524 „Wenus z swemi trzema siostrami i dwoma kupidynkami”.
525 Portret króla Jana III po kolana, zrobiony jeszcze wówczas, kiedy był Wielkim Hetmanem Koronnym.
526 Syn Jana III, Konstanty—Władysław, zmarły w Żółkwi 1727 r.
527 Silvestre „Kąpiel Dyanny z Endymionem“.
528 Plafon „Marja Kazimiera z synami“, szkoła Mignarda. F.
529 Portret króla Władysława IV w młod. wieku.
530 Wincenty Korwin Gosiewski herbu Slepowron, Podskarbi,Wielki Hetman polny Litewski, rozsiekany pod Ostrzynią w pobliżu Wilna 1662 r. W wojnie z księciem Sudermańskim odzyskał Inflanty 1602 r.
531 Portret Jana Sarjusza Zamojskiego podług portretu z galerii florenckiej „Uffici“.
532 Portret Karola Ferdynanda, księcia Sudermanu, obranego w 1604 r. królem Szwedzkim (Karol X, stryj Zygmunta króla Polskiego i ojciec Gustawa Adolfa).
533 Silvestre „Wenus z Marsem“.
534 „Wenus śpiąca“.
535 Z obrazu Mignarda kopiował Rigent; portret Ludwika XIV 1638 – 1715.
536 Silvestre Franciszek portret Augusta Mocnego zm. 1733r., w czerwonym mundurze z laską w ręku, pół figury.
537 Gobelin: Ludwik XV, król francuski zm 1774 r. w młodym wieku w zbroi.
538 Marja Leszczyńska, córka Stanisława Igo, króla polskiego, zaślubiona Ludwikowi XV w 1725 r. zm. w 1768 r.
539 Silvestre: „Latonna z dziećmi i mężami przemienionymi w żaby“.
540 Portret Anny Jagiellonki f 9 Wrześn. 1596 r.
541 Portret Stefana Czarnieckiego f 1665 r. ) H.
544 Silvestre: „Wenus spuszczająca się w odwiedziny do Wulkana“. F
545 Silvestre „Pluto, porywający Prozerpinę“ F.
546 Portret Konrada Księcia Mazowieckiego zm. w Osiecku 23 Października 1503 r.
547 Portret Bogusława Radziwiłła, herbu Trzy Trąby; zm. w Królewcu 1669 r.
548 Dolabella Tomasz portret króla Władysława IV zm. 1648 r.; w stroju hiszpańskim.
549 Dolabella Tomasz „Królowa Cecylja Renata, żona Władysława IV, zm. 24 Marca 1644 r.
550 Ludwik Silvestre „Nimfa z Satyrem“ F.
551 Portret króla Kazimierza, zm. w Paryżu 1672 r. w zbroi; wybornie malowany.
552 Portret Zofii ze Sprowa Odrowążyny zm. 1580 r.
553 Portrety 10ciu Wiśniowieckich (patrz stronę 46 i 47).
554 Ludwik Silvestre: „Nimfy z Satyrem“ F.
Sala Augusta (Nr. 32)
555 Stan. Lubomirski, herbu Szreniawa zm. 1649 r.
556 Ks. Aug. Aleksander Czartoryski, wojewoda ruski, dawny właściciel Wilanowa zm. 1782 r.
557 Sebastjan Lubomirski.
558 Koniecpolski Stan., hetman wielki koronny, zm. 1649 r.; z buławą w ręku, w czerwonym stroju z wielkim futrzanym kołnierzem“
559 Marja Kazimiera de la Grange dArquien żona Jana III, z królewną Teresą—Kuneg. 560 August III, król polski, książę saski.
561 Jan III Sobieski.
562 August II, król polski, w całej postawie, z orderami.
563 Eleonora, żona Michała Wiśniowieckiego.
564 Marja Ludwika de Gonzaga.
565 Michał Korybut Wiśniowiecki, król polski.
566 Jan Kazimierz, król polski i szwedzki.
567 Królowa Anna Jagielońska.
568 Władysłew IV, król polski.
569 Mikołaj Hieronim z Granowa Sieniawski hr. na Szkłowie i Myszy, wojewoda wołyński, hetman polny litewski, towarzysz broni Sobieskiego z pod Wiednia zm 1684 r.
570 Stefan Batory w czapce futrzanej, na stole oznaki królewskie.
571 Jerzy Sebastjan Lubomirski. Apoteoza przedstawia hetmana konno na pobojowisku, f 1667 r. w Wrocławiu na wygnaniu.
572 Pędzel Dolabelli: portret Zygmunta III, króla polskiego. Monarcha czarno ubrany w białej kryzie.
573 Stanisław Herakliusz Lubomirski zm. 1702 r. w Ujazdowie, marszałek, wielki koronnjr. Pisał wiele.
574 Elżbieta z książąt Lubomirskich hetmanowa Sieniawska w postaci Minerwy; dziedziczka Wilanowa (Portret na str. 99).
575 Ks. Konstanty Ostrogski, z ręką wspartą na stole, w czerwonym stroju, hetman wielki litewski zm. 1531 r.
576 Jan Karol Chodkiewicz, czarno ubrany, z buławą w ręku zm. 1621 r.
Sala bilardowa (Nr. 33)
577 Jerzy na Podhajcach Potocki zm. 1717 r., hetman wielki koronny.
578 Józef na Krzysztopolu Potocki zm. 1723 r. strażnik koronny.
579 Marjan Potocki, kasztelan lubaczewski.
580 Eustachy Potocki, jenerał artylerji zm. 1768 r.
581 Feliks Kazimierz Potocki zm. 1702 r., był z Sobieskim pod Wiedniem.
582 Piotr Potocki, wojewoda Bractawski.
583 Józef Potocki, wojewoda kijowski, hetman wielki koronny, zm. 1751 r.
584 Dominik Potocki, zm. 1803 r.
585 Józef Potocki, krajczy kor., starosta leżajski.
586 Stanisław Potocki, marszałek trybunału koronnego, wojewoda bełski zm. 1732.
587 Michał Potocki, wojewoda wołyński f 1731 r.
588 Stanisław Rewera na Podhajcach Potocki zm. 1667 r.
589 Anna, córka Mohiły, hospodara wołoskiego, sławna z piękności i wielości mężów. 1) voto Przyrębska, 2) Czartoryska, 3) Myszkowska, 4) Potocka zm. 1666 r.
590 Krystyna z Lubomirskich Potocka, komponowała wiele pieśni świętych zm. 1699 r.
591 Mikołaj Potocki, zm. 1782 r.; słynny z ekscentryczności portret pochodzi z Buczaczu.
592 St. Potocki, wojewoda, syn Józefa, zm. 1760 r.
593 Stanisław Kostka Potocki, w mundurze wojskowym; jeden z założycieli Towarzystwa przyjaciół nauk w Warszawie, zm. 1821 r. w Wilanowie.
594 Franciszek Piotr Potocki, starosta szczerzecki, syn Józefa i Pelagji Potockiej.
595 Andrzej na Stanisławowie Potocki, hetman polny zm. 1691 r.
596 Jakób Dawid 1748 f 1825; malował portret Stanisława Kostki Potockiego, jenerała artylerii.
Salon bawialny (Nr. 34)
597 Kokular zm. 1840; malował portret hr. Aleks. Potockiego, jedynego syna wojew. Stanisł.
598 Krystyna Potocka, córka Ignacego i Izabelli z Lubomirskich; portret malował Angelica Kauffman 1742 – 1807.
599 Z. hr. Potockich Natalja Sanguszkowa, na której pamiątkę założono Natolin.
600 August Józef Potocki, dziedzic Wilanowa, brat poprzedniej syn Aleks, i Anny z Tyszkiewiczów; portret—to kopia Endersa, wiedeńczyka; portret przedstawia Augusta w roli Almano di Medina z dramatu Niemcewicza.
601 Anna Centnerówna w białym stroju; portret pędzla Angelici Kauffman.
601bis Aleksandra, wojewodzina Potocka; portret malował Lebrucci.
601cis i 601 Subraporta, przedstawiające kwiaty.
602 Stanisław I Leszczyński, król polski.
603 Katarzyna hr, Bessen, żona Teodora Denhoffa, matka kardynała.
604 St. Kostka Potocki, jenerał artyl., senator.
605 Obraz wystawiający wjazd Franciszka Piotra Potockiego do Stambułu.
606 Anna Lubomirska, córka Hieronima, 1) voto Wielopolska, 2j Rybińska, 3) Towiańska.
607 Urszula z Denhoffów Kącka.
608 Izabella Czartoryska, żona Stanisława Lubomirskiego, dziedziczka Wilanowa zm. 1817 r. w Wiedniu.
609 Aleksandra Potocka, córka Stanisława i Katarzyny Branickiej, herbu Korczak; nabyła Wilanów 1867 r. po śmierci męża. Por trec malował Blass, tyrolczyk, prof. Akade wiedeńskiej zm. 1652 r.
610 Franciszek Piotr Potocki, poseł do Stambułu; portret malował Antoni Graf z Drezna 1736 zm. 1813.
611 Jan Klemens Branicki, herbu Gryf; portret wykończył Silvestre.
612 Izabella Poniatowska siostra królewska, zwykle zwana „Panią Krakowską“; l) voto Kle mensowa Branicka, 2) Mokronowska; ślub z powodu etykiety dworskiej nigdy nie był ogłaszany zm. 1806 r.
613 Stanisław August Poniatowski, król polski; portret malowany przez Bacciarellego.
614 Józef ks. Lubomirski, ożeniony z Ludwiką Sosnowską, w której kochał się Tadeusz Kościuszko.
615 Antonina z Potockich Lubomirska.
616 Ksaw. ks. Lubomirski, w mundurze czerwon.
617 Konstancja z ks. Czartoryskich Poniatowska, trzymająca za rękę Stanisława, przyszłego króla.
618 Ks. Kazimierz Poniatowski, brat króla Stanisława Augusta; portret malował Szymon Czechowicz 1689 zm. 1778.
619 Marjanna z Lubomirskich Protowa Potocka; portret malował Lampe 1752 zm. 1830.
620 Stanisław ks. Lubomirski zm. 1783; marszałek w. koronny, stronnik Czartoryskich.
621 August Potocki w czarnej aksamitnej czamarce; portret malował Ksawery Kaniowski,
622 Elżbieta Lubomirska i Urszula Kącka, córki Teodora Denhoffa, siostry kardynała.
623 Antoni Prot Potocki zm. 1801 r.; portret malował Lampi.
624 Konstancja z Lubomirskich Rzewuska, sławna z rozrzutności zm. 1840 r.; portret malował Antoni Grraff 1736 zm. 1813 N.
625 „Bitwa pod Beresteczkiem“ malował Franc” Szmuglewicz 1745 zm. 1807.
626 Elżbieta z ks. Lubomirskich Cetnerowa.
626bis. Michał Poniatowski, prymas, zm. 1792 r.; portret pędzla Bacciarellego.
627 Aleksandra z Chodkiewiczów ks. Lubomirska, ścięta w Paryżu podczas rewolucji 1793 r.
628 Ignacy Potocki, pisarz i marszałek wielki lit. (patrz Nr. 681).
629 Izabella z ks. Lubomirskich Potocka zm. w Nea polu 1783 r.
629bis. Subraport nad kominkiem „Allegorja malarstwa“.
630 Jan III Sobieski.
631 Izabella z Lubomirskich Potocka; portret pędzla Pompeo Battoni zm. 1780 r.
631bis. Core I, wielki ks. florencki i jego żona Eleo nora de Toledo wyrób z wosku.
632 Kajetan Potocki, syn Eustachego, jenerała artylerii; portret pędzla Mateusza Tokarskiego 1747 zm. 1807.
633 Katarzyna z hr. Branickich hr Potocka; portret pędzla Winterhaltera.
634 Ignacy Potocki, drugi syn Eustachego; pędzel Mateusza Tokarskiego.
635 Aleksandra z Lubomirskich Potocka, żona wojewody, prezesa senatu; założyła park Morysinek, zm. 1831 r., leży w Wilanowie; portret pędzla Pompeo Battoni.
635bis Andrzej Potocki z żoną Anną z Rysińskich.
636 Krystyna Potocka.
637 Stanisław Kostka Potocki; portret pędzla Angelici Kauffman.
638 Miniaturki w jednej ramie:
I N. N.
II Aleksander Potocki, syn Stanisława i Alek sandry Lubomirskiej.
III Józef ks. Poniatowski.
IV Krystyna Potocka, córka Jana i Izabelli z Lubomirskich.
V Fryderyk August, wielki ks. warszawski.
VI Stanisław Potocki, senator.
VII Izabella z Lubomirskich Ignacowa Potocka.
VIII Aleksandra z ks. Lubomirskich Stanisław Potocka.
IX Aleksander Potocki, syn Stanisława.
X N. N. Jenerał Henryk Dąbrowski.
XII August III, król polski.
XIII N. N.
XIV Turenne, marszałek francuzki.
XV Aleksander Potocki, syn Stanisława.
XVI Helena z Przez’dzieckich ks. Radziwiłłowa, wojewod. wileńska.
XVII Adam Kaz. Czartoryski, jenerał ziem. podoi.
XVIII Raz. Poniatowski, podkomorzy koronny.
XIX Mikołaj Poussin.
NX Król Stanisław August Poniatowski.
XXI N. N.
XXII Sybillla Dominichina.
XXIII Apolonja z Ustrzyckich Kazimierzowa Poniatowska, podkomorzyna koronna
639 Jan Franciszek Romanelli 1617 f 1662 „Por wanie Europy“. (?)
640 Izabella z Lubomirskich Ignacowa Potocka; (patrz Nr 631); w białej sukni z welonem na głowie.
641 Angelica Kauffman: portret Izabelli z Czartoryskich Stanisławowej Lubomirskiej.
642 August III, król polski, w zbroi.
643 Adam Mik. Sieniawski, hetman wielki kor.
644 N. N. (minjatura olejna).
645 N N. (minjatura).
646 Antoni St. Szczuka (minjatura).
647 Z ks. Massalskich lvoto księżna de Ligne, 2-voto Wincentowa Potocka.
648 Morsztyn, marszałek francuski, mianowany hrabią de Chateau Ville, zginął podczas oblężenia Namur.
649 Teresa Kun. Sobieska, elektorowa bawarska.
650 Płaskorzeźba francuska,
651 Izabella z Czartoryskich Lubomirska, wojewodzina i marszałkowa koronna, z pieskiem charcikiem.
652 Zofja z Sieniawskich lvoto Denhoffowa 2v. Czartoryska, właścicielka Wilanowa, który wniosła w rodzinę Czartoryskich.
653 Margrabia de la Grandę d’Arguin ojciec Maryi Kazimiery. Wł.
654 Giolio Cerri: Jan III Sobieski.
655 Izabella z Poniatowskich Branicka, hetm.
656 August Potocki w młodym wieku.
657 Krystyna Potocka (patrz Nr. 589) malował Gaspar Londi 1756 – 1830.
658 Aleksander Potocki, syn wojewody; malował Gaspar Londi.
659 Marjanna z Potockich lvoto Stanisławowa Jabłonowska, 2) Adamowa Tarło.
660 Józef Potocki, wojewoda kijowski z pierwszą swoją żoną Wiktorją z Leszczyńskich.
661 August III, król polski, z żoną Marją Józefą, Arcyksiężniczką Austryjacką.
662 Teodor Potocki, biskup warszawski, prymas, arcybiskup gnieźnieński.
663* Stanisław Jabłonowski 1655fl702 z Janem III był pod Chocimem, Wiedniem i Żórawnem.
664 Jan III.
665 „Śmierć Stefana Czarnieckiego“, z oryginału Suchodolskiego, skopiowała w 1844 roku Elżb. z Branickich Zygmuntowa Krasińska.
666 Cztery obrazki z mozaiki rzymskiej. 666W*Starożytn. płaskorzeźba, przedstawiająca byka.
667 Henryk IV, król francuzki i Sylli jego minister; dwa popiersia brązowe na marmurze owalnym, białym.
667 Dwie płaskorzeźby, wyobrażające Napoleona III i jego żonę Eugenię.
Gabinet pastelowy
668 Zofja z Czarnkowskich lvoto Janowa Opalińska, 2v. Niemojewska; matka królowej Katarzyny Leszczyńskiej.
669 Adam Kazim. Czartoryski w młodym wieku.
670 Aleksandra z ks. Lubomirskich Stanisławowa Potocka (patrz Nr. 635).
671 Ant. ks. Lubomirski, starosta Bielski, zm. 1774 r.
672 Izabella z ks. Czartoryskich Stanisławowa Lubomirska (patrz Nr. 608).
673 Izabella z Poniatowskich Janowa — Klemensowa Branicka (patrz Nr. 612).
674 Tekla z Jabłonowskich Jerzowa Potocka. 674^sTaż sama w różowym okryciu.
675 Jerzy Potocki, w bronzowym fraku, urodzony 1753 r.
676 Izabelia z Flemingów Czartoryska 1746 -1835.
677 Barbara z Brzostowskich Jerzowa Potocka.
678 Katarzyna z Potockich Stanisławowa Kossakowska 1701 – 1801, „Mądrochą” przezwana; malował Marat, zm. 1773 r. w Warszawie.
679 Stan. Kostka Potocki (patrz Nr. 593).
680 Wiktorja z Potockich 1voto hr. de Choiseul Gouffier, 2v. za jenerałem Bachmetiewem. Kopjowała z oryginału Marja z Tyzenhau zów’ hr. Przeździecka.
681 Ignacy Potocki 1751 – 1809 w Wiedniu; pisarz i marszałek wielki litewrski, pochowany w Wilanowie.
682 Adam Kazimierz ks. Czartoryski 1734 – 1823; pochowany w kościele Św. Krzyża. Dyrektor szkoły kadetów w Warszawie.
683 August hr. Potocki; (patrz Nr. 600); malował Molinari w Warszawie.
684 Stanisław ks. Lubomirski (patrz Mr. 620.)
685 Teodor Potocki, prymas 1640 zm. 1738.
686 Izabella z Czartoryskich księżna Lubomirska (patrz Nr. 608).
687 Jan Klemens, herbu Gryff, Branicki 1689 – 1771, w czerwonym żupanie i płaszczu niebieskim z tygrysią skórą. Pretendent ze Stanisławem Augustem do tronu polskiego.
688 Józef Potocki zm. 1802 r.
689 Krystyna z Potockich Potocka.
Pokój sypialny, drugi
690 Marja z hr. KolowratKrakowskich 1717 – 1762, żona ministra Bruhla.
691 Ludwika z Potockich Kossakowska 1778 – 1793, córka St. Szczęsnego i Józefy z Mniszchów.
692 „Trzech króli, oddających cześć Rodzinie Świętej“ Wł.
692bis Dwa obrazki, przedstawiające: „Zwiastowanie Najśw. Maryi Panny“. Kopiował Fr. Moretti z FraAngelica.
693 Ks. Stanisław Lubomirski, marszałek wielki koronny (patrz Nr. 620).
694 Zofia z Sieniawskich ks. Czartoryska, przebrana po mężu (patrz Nr. 652).
695 Helena, Tekla z Ossolińskich Lubomirska, 1624 – 1887, w stroju zakonnym.
696 Ks. August, Aleksander Czartoryski, wojewoda ruski.
697 Julja z Lubomirskich, pierwsza żona Jana Potockiego, pochowana na Wawelu.
698 Marja z Sanguszków Mokronowska, później Zielonka.
699 Hr. Henryk z Ocieszyna Ocieski, Briihl, minister z czasów Augusta III, zm. 1763 r.
Gabinecik
700 Stefan Batory, król polski (patrz Nr. 560);
Kopia z galeyi florenckiej Pitti.
701 Marcin Kazimierz Kącki, herbu Brohwicz, jenerał artylerii, zm. 1710 r.
701bis Dwa obrazki fajansowe, angielskie; Majolika włoska, przedstawiająca cesarzową Faustynę. Adam Potocki 1822 – 1872 w Krzeszowicach.
Sypialnia Stanisława wojewody Potockiego i jego wnuka Augusta
702 Dzieciątko Jezus z wieńcem kwiatów.
Pokój Akwarelowy
703 Juljusz Kossak: „Dżokej na koniu kasztanowa tym na polu wyścigowym“.
704 Juljusz Kossak: „Koń ciemno gniady z dżokejem“.
705 Juljusz Kossak: „Maurycy, Adam i Alfred Potoccy na koniach w czerwonych frakach; wyjazd na polowanie angielskie“
706 Juljusz Kossak: „Koń ciemno kasztanowaty z dżokejem przed stajnią“.
707 Juljusz Kossak: „Koń gniady i dwóch dżokejów na placu“;
708 Juljusz Kossak: „Marja z Sapiechów i Stanisław Potoccy na koniach w Natolinie“.
709 Juljusz Kossak: „Bitwa pod Żółtymi Wodami i śmierć Stefana Potockiego, syna Mikołaja, marszałka wielkiego koronnego.
710 Juljusz Kossak „Polowanie angielskie w Białocerkwi u Branickich w 1855 r.
711 Juljusz Kossak: „Marja z Sanguszków AlfredowaPotocka na koniu, z synem Romanem, we wsi Antoninie.
712 Juljusz Kossak: Ludwika z Bobrów Maurycowa Potocka, na koniu.
Gabinet Augusta Potockiego. (Akwarele)
713 Willibald Richter, saksończyk, „Kaplica Jagielońska w katedrze na Wawelu, z grobowcem Kazimierza Jagiellończyka.
714 Willibald Richter „Kaplica Zygmuntowska“.
715 Antoni Oleszczyński malował Jana III.
Willibald Richter malował następujące obrazy w 1827 r.:
716 „Widok Zamku Krakowskiego od strony Kurzej Stopki“.
717 „Wejście główne do Katedry na Wawelu“.
718 „Kościół św. Barbary w Krakowie“.
719 „Kaplica królowej Zofii w Katedrze krakowskiej z nagrobkiem Władysława Jagiełły“.
720 „Grób Kazimierza Wielkiego w katedrze na Wawelu“.
721 „Kaplica z grobem Stefana Batorego“.
722 „Grób Władysława Łokietka w Katedrze krakowskiej“.
723 „Groby podziemne w których leżą Jan III, Kościuszko i ks. Józef Poniatowski
Pokój żółty
724 „Jarmark na włoszczyznę“ (akwarela).
725 „Żydzi polscy na Bukowinie“ (akwarela).
Gabinet gościnny pierwsze piętro
726 „Scena przed karczmą“.
727 „Ludzie: grający w kości przed karczmą“.
728 „Kobiety, bujające się“.
780 „Krajobraz“.
731 „Kobiety i dzieci, siedzące przed chatą“.
732 „Grupa tańczących ludzi, przed karczmą“.
733 „Ludzie, przypatrujący się tańczącemu psu“.
734 „Gra w ślepą babkę“.
735 „Popiersie damy w białym zwoju“ (akwarela).
736 „Dzieciątko Jezus z św. Janem i aniołkiem“.
737 „Awanturnicy“.
738 Amerling, wiedeńczyk „Głowa Turka“ (akw.)
739 „Taniec dokoła drzewa“.
740 „Scena z domowego życia”.
741 „Znalezienie Mojżesza“.
742 „Królowa Józefina, żona Augusta III, Sasa (akwarela).
743 „August III, król polski“.
744 „Kobieta z dzieckiem“.
745 „Kobieta nad wodą“.
746 „Scena z życia domowego“.
747 „Znalezienie Mojżesza“.
749 „Jarmark w mieście“.
750 , Św. Małgorzata“.
751 „Porwanie Europy“. (?)
752 „Matka Boska z Panem Jezusem, biorąca owoce z rąk anioła“.
753 „Mężczyzna w stroju hiszpańskim.
754 „Bogini malarstwa nad wodą z amorkami“.
755 „Zwiastowanie N. Maryi Panny“. Pokój gościnny, sypialny, pastelowy.
756 Portret Izabelli z Czartoryskich ks. Lubomirskiej; (Kopia Nr. 672).
757 Portret Izabelli z Flemingów ks. Czartoryskiej; (Kopia Nr. 676).
758 „Chłopiec trzymający ptaka w ręku“.
759 „Kobieta z trojgiem dzieci“.
760 „Kobieta w czepku“.
761 „Kobieta w ubiorze szwajcarskim“.
762 „Augustyn Charrach 1558 f 1601 „Matka Boska (Pieta). Bol.
Pokoje gościnne sypialne
(Chromolitografie).
763 „Hiszpanka modląca się“.
764 „Neapolitańczycy nad morzem“.
765 „Grabarz z żołnierzem na cmentarzu“.
766 „Mieszkanie niemieckie“
767 Kopiaz obrazu Lessinga: „Die beide Eleonore“.
768 „Napoleon 1“.
769 „Z wachlarzem“.
770 „Matka Boska z Chrystusem Panem i i św. Janem“.
771 „Chłopka bawarska z osłem“.
772 „Ks Józef Poniatowski“ (niepodobny).
773 „Wnętrze karczmy holenderskiej“.
774 „Kobieta z opartą głową na ręku“.
775 „Dama z wachlarzem“.
776 „Schróder, sławna aktorka niemiecka“.
777 Popiersie Marji Stuart, królowej szkockiej. „Biscaino: ..Matka Boska z Chrystusem, Św. Janem, Św. Józefem i aniołami“ (oryginał).
Biblioteka.
779 „Św. Magdalena“.
780 Stanisław Kostka Potocki (patrz Nr. 593), 1761 – 1815; odebrał sobie życie pod wpływem czarnej melancholii.
781 Jan Potocki; Kopia z oryginału, znajdującego się w pałacu krzeszowickim.
781bis Paweł Potocki zm. 1674 r.
782 Heronim Lubomirski zm. 1706 r., hetman wielki koronny, kasztelan krak. w całej postawie, w zbroi, był z Janem III pod Wiedniem.
783 Paweł Potocki, kasztel, krzem (patrz Nr. 784).
784 Teodor Lubomirski, wojewoda krakowski, w płaszczu; portret pochodzi z pałacu ks. Lubomirskich w Opolu.
785 Kazimierz Lubomirski, syn Jerzego w purpurowym płaszu i zbroi.
786 Ks. Stanisław Radziwiłł, zm. 1599 r. na Ołyce i Nieświerzu, syn Mikołaja, marsz. w. kor. Jan ks. Radziwiłł, syn Mikołaja.
788 Jan Tarło, wojew. sandomierski.
789 Marcin Załuski 1678 – 1709, herbu Junosza, sufragan płocki, ks. Sieluński.
790 Jerzy ks. na Birźanach i Dubinkach Radziwiłł, zm. 1541 r.; syn Mikołaja
791 Jan Radziwiłł, 1516 – 1551, ks. na Ołyce i Nieświeżu, syn Jana Alberta.
792 Jakób na Tenczynie Tarło, wojew. sandom.
793 Ludwik Bartłomiej Załuski, zm. 1721 r., biskup płocki, fundator szkół jezuickich w Warsz.
794 Stanisław Lubomirski, wojewoda krakowski, potem ruski (patrz Nr. 555).
795 Stanisław, na Złotym Potoku, Potocki, po _ legł pod Wiedniem.
796 Stanisław Kostka Potocki, z wstęgą orderu Orła Białego. Obraz pochodzi z kolegium X. Pijarów Warszawskich.
797 Lew Sapiecha, kanclerz w ks. litewskiego syn Jana; w niebieskim żupanie i płaszczu czerwonym.
798 Antoni Stanisław Szczuka, zm. 1710 r.; podkanclerzy wielki litewski. Portret pochodzi z pałacu Radzyńskiego
799 Antoni ks. Lubomirski, kaszt, krak.; portret w mundurze granatowym.
800 N. N. (jeden z Potockich), c Jerzy Lubomirski, wojew. sandomierski.
801 Anna Eufrozyna z Chodkiewiczów Prokowa Sieniawska, zm. 1652 r., wzbogaciła ród Sieniawskich.
803 Anna Stemberg ks. Ostrogska, fundatorka kolegium Św. Jana w Grodnie.
804 Jerzy ks. Radziwiłł, zm. 1600 r., kardynał, biskup krakowski.
805 i 806 Mikołaj Kopernik. <
807 Abelardus Bolognetti, kardynał i nuncjusz, w Polsce 1583 r. za Stefana Batorego.
808 Andrzej Batory, kardynał, herbu Trzy Zęby, biskup warmiński; zabity w 1599 r. w wojnie z Michałem Hospodarem na Multanach.
809 Andrzej Stanisław Załuski, zm. 1758 r.; biskup krakowski, ks. Siwerski; bratu Jędrzejowi dopomagał do założenia biblioteki.
810 Jerzy Sebastjan Lubomirski, marszałek wielki koronny, hetman.
811 Stanisław Herakliusz ks. Lubomirski, marsz. wielki koronny.
812 Mikołaj, na Złotym Potoku, Potocki, zm. 1651 r. zwany był „Niedźwiedzią łapą“, gdyż urodził się z tym znakiem na nodze.
813 Aleksander Lubomirski, miecznik koronny.
815 Ks. Stadnicki, rektor kolegium Pijarów w Warszawie.
816 Ignacy Krasicki, herbu Rogala, biskup warmiński, arcybiskup gnieźnieński; pisarz i poeta.
817 Stefan Hołowczyc 1741 – 1823, h. Kolumna, arcybiskup warszawski.
818 Ksiądz Onufry Kopczyński, 1735 f 1816 r., rektor szkoły wydziałowej księży Pijarów w Warszawie.
819 Stanisław Staszic.
820 Adam Stanisław Naruszewicz, historyk.
821 Juljan Ursyn Niemcewicz, poeta.
822 Ksiądz Grzegorz Piramowicz 1735 i 1801 r.
823 N. N.
824 Samuel Bog. Linde, badacz języka polskiego. 82o Jerzy Samuel Bandtkie, zm. 1835 r.; kopia z oryginału Hadziewicza, przez Leopolda Pless.
825 Jan Paweł Woronicz, zm. 1829; kopia dokonana przez Józefa Holewicza.
Wschody, prawe skrzydło
826 Stanisław Małachowski, marszałek.
827 Stan. ks. Lubomirski, marsz, wielki koronny
828 N. N. .
829 Franciszek ks. Lubomirski, starosta olsztyński i brat jego Jerzy Dominik, synowie Jerzego ks. Lubomirskiego, marsz. w. koron.
830 Józef ks. Lubomirski, zm. 1732, wojewoda czernichowski.
831 Teofila z Rzewuskich, druga żona Ksawerego ks. Lubomirskiego.
832 August III, król polski.
833 Stanisław’ Herakliusz ks. Lubomirski.
834 August II, król polski, w zbroi i płaszczu, niesionym przez murzyna.
835 Jerzy Dominik ks. Lubomirski, wojew. krakowski; 5ty syn Jerzego, marszałka wielkiego koronnego.
836 Konstanty ks. Lubomirski, podczaszy.
837 Franciszek ks. Lubomirski, jenerał.
838 Heronim ks. Lubomirski, hetman i kasztelan krakowski (patrz Nr. 782).
839 Adam Mikołaj Sieniawski, hetman wielki koronny z żoną Elżbietą z ks. Lubomirskich i córką Zofją, oraz jej mężem Denhoffem, hetmanem polnym koronnym.
841 Jerzy Ignacy ks. Lubomirski, zm. 1736, wojew. sandomierski.
842 Teofila z Opalińskich ks. Lubomirska, marszałkowa wielka koronna.
844 Postać nieznana.
845 August Aleks. ks. Czartoryski (patrz Nr. 556).
846 Adam Mikołaj Sieniawski, zm. 1726 r.
848 Aleksander ks. Lubomirski.
849 Heronim Augustyn Lubomirski.
850 Anna Orzelska, w okryciu błękitnym.
851 N. N.
852 Antoni ks. Lubomirski, kasztelan krakowski. (patrz Nr. 799).
853 Gustaw Adolf, król szwedzki.
854 Franciszek ks. Lubomirski, zm. 1721 r., syn Stanisława.
Sień, lewe skrzydło
855 Michał Jerzy Wandalin Mniszech, zm. 1759 r., podkomorzy litewski.
856 Jerzy Angust Wandalin Mniszech 1715 – l778
857 Jan Stan. Kącki, jenerał artylerii, w zbroi.
858 Konstancja z Dónhoffów ks. Sanguszkowa.
Skrzydło lewe. Korytarz Nr 40
859 Anna ks. austriacka. 1602 – 1666, córka Filipa Iigo, była regentką syna Ludwika XIV.
860 Marja Teresa, ks. austriacka, 1638 f 1650, córka Filipa IV, króla hiszpańskiego, żona Ludwika XIV.
861 Henry eta Marja, córka Henryka IV, króla francuskiego i Marji de Medici, 1609fl669, żona Karola I Sztuarta.
862 Henryeta Anna, f 1670 r., córka Karola Igo Sztuarta; żona Filipa ks. orleańskiego.
863 Księżna de Conti, siostrzenica kardynała Mazarin, pretendentka do korony polskiej po śmierci Jana III.
864 Karolina Elżbieta, księżniczka bawarska, druga żona Filipa księcia orleańskiego, znana ze swoich pamiętników.
865 Książe du Maine, syn Ludwika XIV i margrabiny de Montespau.
866 Ludw.de Bourbon, ks. burgundzki, 1682 – 1711.
867 Księżna de Lude.
868 Mar ja Aniela księżna de Fontonges.
869 Ludwnka Franciszka de la Baume le Blanc ks. de la Valiere 1644 – 1674.
870 Księżna de Rohan Soubise.
871 Hrabina d’Olonne.
872 Ludwik X, król francuzki.
873 N. N. .
874 Królowa Marja Kazimiera w sukni adamaszkowej, czerwonej, złocistej z perłami.
875 Pani de Lionne w białej sukni.
876 Księżna de Brissac w różowej sukni.
877 Marja Magdalena Pioche de la Vergne, żona hrabiego de Safayette, znana z wielkiego dowcipu, autorka wielu romansów i powieści historycznych, zm. 1693 r.
878 N. N.
879 Franciszka d’Aubigne, margrabina de Maintenon; 1voto za poetą satyrykiem de Scarronem, 2v. za Ludwikiem XIV, królem francuzkim, zm. 1719 r.
880 Marja Felicja Orsini, żona Henryka II, księcia de Montmorency, marszałka Francji. Urodzona 1600 r. w Rzymie; gdy męża ścięto, wstąpiła do klasztoru. Umarła tam w 1866 r , przełożoną Wizytek w Moulin.
881 Pani de la Sabliere, znana z wielkiego rozumu i nauki, poświęciła ostatnie lata swego życia na usługę chorym, zm. 1693 r.
882 Księżna de Lude w białej sukni w błękitnym okryciu z rozpuszczonymi włosami.
883 N. N.
884 N. N.
885 N. N.
886 Aleksander Lubomirski, wojew. krakowski, syn Stanisława.
887 N. N,
888 N. N.
889 Papież (N. N.).
890 Ditrych Donhoff, wojew. wendeński.
891 Klaudya Dzialyńska, herbu Ogończyk, żona Bernarda Potockiego.
892 Andrzej Mokronowski, woj. mazowiecki.
893 Jerzy Wandalin Mniszech, zm. 1613 r., ojciec słynnej Maryny Mniszchówny.
894 Piotr I.
895 Anna, cesarzowa rosyjska.
896 N. N.
897 Jan Klemens Branicki.
898 Eustachy Potocki (patrz Nr. 580j.
899 Sieniawski.
900 Włodzimierz Potocki; portret pochodzi z zamku Buczackiego.
901 Tadeusz Kościuszko w mundurze.
902 Teodor Potocki, bisku p warmiński.
903 Konstancya z Łubom. Rzewuska (patrz Nr. 624). Maryanna z Potockich Szymanowska.
905 Henryk Dąbrowski, zm. 1818 r., generał wojsk polskich.
906* Adam Kazim. ks. Czartoryski (patrz Nr. 682).
907* Kazimierz na Klewaniu Czartoryski, kasztelan wileński.
908* Napoleon I.
909 Ks. Józef Poniatowski.
910 Fryderyk August, król saski, wielki książę warszawski.
911 August Aleksander ks. Czartoryski; patrz (Nr. 556)
912* Krystyna Eberhardyna, zm. 1727, pierwsza żona Augusta II, króla polskiego.
913* August III, król polski, elektor saski.
914 Aleksandra Rozalja z Chodkiewiczów Lubomirska (patrz Nr. 627).
915 N. N.
916 Stanisław Potocki, syn Aleksandra i Izabelli Mostowskiej.
917 Konstancja Bokunówna Lubomirska.
918 Ludwika z Sosnowskich Lubomirska. ta w której kochał się Kościuszko
919 „Kobieta z trojgiem dzieci“.
920 „Herkules walcząc z Cerberem, chcącym wejść do Hasperyd“.
921 „Bożkowie“.
922* Przy domowem ognisku“.
923 „Biesiada holenderska“.
924 „Walka niedźwiedziów z psami.
925 „Dyanna z Endymionem”.
Wieża lewego skrzydła
Pokój (Numizmatyczny).
926 „Supraport z kwiatami i krajobrazem“.
927 „Trzy gracyc“.
928 „Król Midas z Satyrami“.
929 „Mars i Wenus“.
930 „Nimfa zraniona i pasterze“.
Pokój „Skryptorium”
931 ,Eneasz i Didona“.
932 „Koncert“.
933 rAllegorya rzeźbiarstwa“.
934 „Nimfy kąpiące się.
935 „Satyr z Nimiami“.
936 „Bachantki“.
937 , „
938 „Ścięcie dwóch ludzi w obecności prefekta rzymskiego”.
939 „Rodzina Centaurów“.
940 Obraz sufitowy, niegdyś znajdujący się w sali wielkiej;
(sieni) księżna, Izabella Lubomirska, podczas restauracji sieni kazała go zdjąć i przenieść tu. Znaczenie obrazu symboliczny: „Apollo w postaci dnia, z amorkiem, przedstawiającym godziny. Noc w postaci młodej kobiety i Herkules, przedstawiający ziemię,
941 Portret księdza .Marka“ (patrz „Szatnia“).
942 „Grób Żółkiewskiego“, tablica z wykutymi ze srebra płaskorzeźbami w „Galerji Pstrej“, dar dla pałacu hr Ksawerego Branickiego;
Willanów, Czerniaków, Morysin, Gucin, Natolin : wraz ze szczegółowym spisem 1000 obrazów z galeryi willanowskiej : ilustrowany przewodnik po Warszawie i okolicach : W. Czajewski, 1893